Tuesday, November 14, 2006


MERANCANG KERJAYA ANDA


Jangan biarkan diri anda menganggur walaupun sehari. Jikalau anda telah hilang pekerjaan, libatkan diri di dalam aktiviti sukarela, menolong kawan atau menjadi konsultan di dalam organisasi yang tidak berasaskan keuntungan. Dapatkan kerja sambilan kerana ia membantu anda mendapatkan kerja sepenuh masa.

“Aku lihat kamu selalu mengeluarkan idea semasa mesyuarat atau perbincangan. Kebiasaannya idea kamu diterima kerana aku juga berpendapat ianya bernas,” komen Rizal kepada Umar pada satu hari.

“Aku hanya ingin membantu firma kita mencari peluang perniagaan yang baru,” dengan rendah hati Umar menjawab.

“Tetapi bukankah kita ini hanya makan gaji. Sebanyak mana sumbangan kita, akhir bulan gaji tetap sama,” Rizal cuba menduga Umar.
“Benar kata kamu. Tetapi aku merasakan firma ini sebagai rakan perniagaan aku,” dengan selamba Umar membalas.
“Rakan perniagaan?” Rizal terkejut.

“Kita mesti inginkan rakan perniagaan kita mengaut untung yang banyak kerana kita juga mendapat bahagiannya,”ujar Umar.
“Baru aku faham. Betul kata kamu, apabila rakan perniagaan kita semakin maju, sudah pasti kita mendapat habuannya juga,” kata Rizal menyetujui idea Umar.
“Ini sebenarnya satu cara untuk aku merancang kerjaya aku pada masa akan datang. Sekiranya aku mencuba sesuatu yang baru, nanti aku dapat menggunakan idea ini sekiranya aku mempunyai perniagaan sendiri,” terang Umar.

Setiap dari kita bertanggungjawab untuk merancang pembangunan kerjaya masing-masing. AWAS! Anda bermasalah andaikata anda sudah terlalu selesa dengan kedudukan anda sekarang. Ini bermakna kerjaya anda tidak berkembang. Perubahan suasana tidak dapat diramalkan kerana anda perlu sentiasa bersedia untuk menangani perubahan. Amat penting bagi anda selari dengan perubahan yang pantas. Sungguhpun anda bekerja, anda merupakan rakan perniagaan kepada majikan anda.

Anda mempunyai keistimewaan dan kekuatan di dalam menjalankan tugas anda sebagai seorang profesional. Perubahan harus dianggap sebagai peluang yang harus diteroka. Cuba pamerkan kemahiran anda dan itu adalah salah satu cara anda mempromosikan kemahiran anda.

Anda harus sentiasa mencari perubahan baru dan tingkatkan kemahiran komunikasi anda. Pastikan anda juga mempunyai rangkaian yang hebat di dalam organisasi anda. Tonjolkan diri anda dan sentiasa membantu mana-mana pihak jikalau diperlukan. Pertolongan anda akan diingati selalu dan kemahiran anda akan diperlukan pada masa hadapan.

Sebagai contoh, organisasi anda baru sahaja dianugerahkan sijil pengurusan kualiti ISO 9000. Satu acara penyampaian anugerah tersebut bakal diadakan dan cubalah anda menghulurkan bantuan kepada mana-mana jabatan yang memerlukan pertolongan. Mungkin anda berbakat di dalam rekaan dalaman dan cubalah keluarkan idea anda kepada orang-orang yang terlibat. Idea yang baik sentiasa diperlukan kerana kebiasaannya organisasi amat menghargai bakat pekerjanya sendiri. Ini tidak langsung menaikkan ekuiti anda sebagai pekerja cemerlang.

Untuk menjadi pekerja cemerlang, komitmen dan motivasi yang tinggi diperlukan. Anda harus terus belajar secara berterusan. Jangan cepat berputus asa dan sentiasa berfikiran optimistik. Beberapa faktor di dalam pembangunan kerjaya bergantung kepada aspirasi pekerja seperti:


- peningkatan tanggungjawab peribadi
- peningkatan penglibatan di dalam membuat keputusan
- memperolehi kerja yang lebih bermakna dan menyumbang kepada masyarakat
- peningkatan di dalam cabaran dan kepuasan
- mempunyai lebih pengalaman secara praktikal
- mempunyai hubungan baik dengan pengurusan atasan
- mempunyai lebih peluang untuk meningkatkan kemahiran di dalam jawatan semasa

1 comment:

Anonymous said...

голые малолетние киски http://free-3x.com/ молоденькая девушка free-3x.com/ порно онлайн молодая пара [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]